Aquests dies
moltes famílies estan immerses en el procés de triar escola per als
fills. Per fer una bona tria, cal conèixer les diferents alternatives a
l’abast. Una de les millors formes és assistir a la Jornada de Portes
Obertes de les diferents escoles candidates. Mitjançant aquesta
activitat els centres pretenen donar a conèixer, de forma cada cop més
experimental i creativa, quin és el seu projecte educatiu, com és el
seu professorat, el seu funcionament, ... en altres paraules què i com
aprèn el seu alumnat. Però com podem aprofitar l’assistència a la
Jornada de Portes Obertes per al nostre procés de tria d’escola? 10
consells per aconseguir-ho!
1. Què esperem de l’escola? Cal
fer un llistat de les qüestions essencials que esperem per a l’educació
del nostre fill/a, de les expectatives que dipositem en l’escola.
Aquestes qüestions partiran de l’estructura de valors de la família, de
la pròpia experiència escolar, etc i tindrà en compte aspectes com la
formació multilingüe, continuïtat en l’oferta educativa, fomenten la
creativitat dels infants, treballen per projectes, quins són els valors
del centre, etc. Acompanyant aquest llistat, cal identificar quines
escoles anirem a veure i en quines dates realitzen les Jornades de
Portes Obertes.
2. Puc fer una visita virtual?
És recomanable visitar prèviament la web de l’escola, visualitzar
vídeos o imatges que ens expliquin les diferents activitats i projectes
que dur a terme l’escola, visitar els blogs d’etapa, etc. Es tracta
d’un primer pas per conèixer com és el centre i si encaixa en les
nostres expectatives.
3. Quines respostes vull obtenir?
L’última acció a fer abans d’assistir a les Jornades de Portes Obertes
és preparar un llistat de les qüestions que volem saber de totes i
cadascuna de les escoles que visitem. Això ens resultarà molt útil per
poder comparar, en el moment de triar, si s’adeqüen al què volem, què
ens ofereixen de diferent, quins són els elements clau del seu projecte
educatiu, etc.
4. Què pensen les famílies que ja formen part del centre?
Ens pot resultar molt útil conèixer el parer de les famílies que
recentment han passat pel mateix procés de triar, saber si estan
contents amb el centre, com ha estat el procés d’adaptació dels infants,
etc. No totes les escoles ofereixen aquesta possibilitat, incorporant
la participació de les famílies actuals en la Jornada de Portes
Obertes, però si teniu l’oportunitat, aprofiteu-la!
5. Com seran els companys de l’escola? Aquesta
activitat també ens permet conèixer l’alumnat del centre, fixar-nos si
estan contents, si s’ho passen bé, quina relació tenen amb els
mestres. Fins i tot algunes escoles aposten perquè els alumnes més
grans ensenyin el centre o bé perquè antics alumnes expliquin la seva
experiència escolar. Una altre opció per aquesta qüestió és anar a
l’hora d’entrada o sortida dels alumnes. Podreu veure com són i com es
senten.
6. Com és l’equip de l’escola?
Parlar amb el professorat és clau, ja que seran les persones que
estiguin dia a dia amb els infants. Si ens parlen amb il•lusió,
compromís i coneixement de la seva feina, quin és el grau d’estabilitat
del claustre, quina és la mitjana d’edat, etc.
7. Què aprendrà? Cal saber quins
són els objectius pedagògics de l’escola. Com es promou l’expressió
oral? l’aprenentatge de l’anglès o d’altres idiomes? La
lectoescriptura? La ciència i les matemàtiques? Quina importància té
l’expressió artística, expressiva i musical? La psicomotricitat? ...
8. Com aprendrà? Els primers
anys escolars els infants aprendran a pensar, a deduir, a aprendre. Per
això hem de saber quina metodologia pedagògica utilitzen a l’escola.
Si fan treball cooperatiu, per projectes, si disposen de material
propi, si integren la tecnologia en les diferents àrees, si incorporen
centres d’interés, etc.
9. Les parets també parlen? Les instal•lacions no són un criteri
de tria de centre, però sí és important saber si l’escola en té cura,
si disposen d’aula d’informàtica, com és el menjador, etc. Així mateix,
és important veure si hi ha exposicions dels treballs que fan els
alumnes, no només perquè implica una dedicació especial del professorat
en la seva preparació i reconeixement de la feina de l’alumnat, sinó
perquè també reflecteix què aprenen i com treballen.
10. L’escola m’entendrà? Per
últim, hem d’estar segurs que nosaltres també estarem bé a l’escola.
Podré parlar amb l’escola sempre que ho necessiti? quins són els espais
de participació de les famílies? disposen de servei d’acollida si ho
necessito?...
Font: AMIC/FECC